יום שבת, 3 באוגוסט 2019

יותר מדרך אחת: הרמבם לבד לא יספיק



בעמוד 122 בספר של גודמן (אני משתמש במהדורה אלקטרונית של הספר שיש בה 199 עמודים, אם זה לא העימוד של הספר בדפוס סליחה, אבל אני לא יודע מה לעשות בעניין...) הוא מדבר על כמה פילוסופים יהודיים מימי הביניים, ועל המופת שהם מהווים עבורנו: "הפתיחות של הרמב"ם ושל אבן פלקירה נבעה מתפיסת עולם רחבה יותר. שניהם האמינו שמתוך כל חלקי נפש האדם, דווקא השכל הוא החלק האלוהי שבו... עמדה המקנה ערך דתי לתבונה, מצמיחה גם עמדה דתית לא מסתגרת. התבונה הרי איננה איכות יהודית, אלא איכות אנושית, לכן האדרת התבונה היא גם האדרה של החלק המשותף לכל בני האדם..."
גודמן מתאר מאבק בין ההוגים הרציונלסטיים האוניברסליים בימי הביניים, לבין ההוגים הפרטיקולריסטיים והמסתגרים. מובן שאם זה הויכוח, אני מצדד ברמבם ובחבורתו, ומובן שזה לצערי שם אותי בעמדת מיעוט במדינת ישראל, ובוודאי בין האנשים שיש להם זיקה כלשהי למסורת ישראל בתוכה, ובכל זאת אין בכך די!
בפירוש של הרמבם למעשה בראשית, המופיע בספרו 'מורה נבוכים' הוא מתייחס לשאלה ששאל אותו פעם מישהו, כיצד ייתכן שאדם הראשון 'הרוויח' ידע מתוך אכילת עץ הדעת, כלומר מתוך חטא. תשובתו של הרמבם מפתיעה. הוא אומר שאדם הראשון ידע להבחין בין אמת ושקר עוד קודם לאכילת פרי עץ הדעת. חכמה זו, הנעלה יותר לדעת הרמב"ם נקראת 'המושכלות'. לדעת הרמבם, אדם הראשון וחווה, 'הרוויחו' רק את ידיעת המפורסמות, חוקי הטוב והרע הנוהגים בעולמנו, כלומר בעצם הבנה פחותה בהרבה!
כלומר הרמבם מחשיב את האמת כערך, ואולי אף כערך החשוב ביותר, או הנעלה ביותר בעולמנו. על כך, מובן שלא אתווכח אתו!
אז מה הבעייה?
הרמבם בכל זאת נפטר לפני יותר מ-800 שנה. הרבה דברים התחדשו בעולם מאז. הנה למשל תיאור של הרמבם ל'מערכת השמש' (מתוך הלכות יסודי תורה פרק ג'):

"הגלגלים הם הנקראים שמים ורקיע וזבול וערבות והם תשעה גלגלים.
גלגל הקרוב ממנו הוא גלגל הירח,
והשני שלמעלה ממנו הוא גלגל שבו הכוכב הנקרא כוכב,
וגלגל שלישי שלמעלה ממנו שבו נוגה,
...
כל הכוכבים והגלגלים כולן בעלי נפש ודעה והשכל הם. והם חיים ועומדים ומכירין את מי שאמר והיה העולם, כל אחד ואחד לפי גדלו ולפי מעלתו משבחים ומפארים ליוצרם כמו המלאכים. וכשם שמכירין הקב"ה כך מכירין את עצמן ומכירין את המלאכים שלמעלה מהן. ודעת הכוכבים והגלגלים מעוטה מדעת המלאכים וגדולה מדעת בני אדם.
...
נמצא למטה מן הרקיע ארבעה גופין מוחלקין זה למעלה מזה וכל אחד ואחד מקיף את שלמטה ממנו מכל רוחותיו כמו גלגל. הגוף הראשון הסמוך לגלגל הירח הוא גוף האש, למטה ממנו גוף הרוח, למטה ממנו גוף המים, למטה ממנו גוף הארץ, ואין ביניהם מקום פנוי בלא גוף כלל."

מובן שזה לא דומה לתיאוריה שלנו על מערכת השמש!
הנה כמה הבדלים חשובים, בין דברי הרמבם, לבין התיאוריה הנוכחית:
- אצלנו השמש נמצאת במרכז מערכת השמש.
- מסלולי כוכבי הלכת הם אליפטיים ולא עגולים.
- כוכבי הלכת, כדור הארץ והשמש תלויים בריק.
- אין לכוכבים דעה.
- החומר הכוכבי זהה לחומר הארצי והחומרים הללו בנויים מאטומים ולא מארבעה יסודות.
- החקירה המדעית בימינו מתבססת על ניסויים, ולא על עיון פילוסופי!

לעניות דעתי, הרמבם עצמו היה רוצה שנמשיך לפתח את ידיעת האמת עד למדרגה שאליה הגענו עד כה, ולא ש'נסמוך עליו'. חקירת האמת שלנו מחייבת אותנו לקחת את המחקר המדעי מאוד ברצינות, הן כערך חילוני, והן כערך דתי, אם ברצוננו לסמוך על הרמב"ם!

תוצאת תמונה עבור ‪aristotelian universe‬‏



3 תגובות:

  1. מעניין. דבר אחד שקפץ לי כשקראתי את הפוסט שלך הוא הדמיון (במידה מסויימת) בין החשיבה של הרמבם לחשיבה נוצרית. זה נוגע בעיקר לרעיון של imago dei הנוצרי. גם שם, הם מאמינים שהחלק בו אנחנו דומים לאל הוא החלק הרציונלי, האינטלקטואלי. לכן גם לא מפתיע שהרמבם טוען שעוד לפני אכילת עץ הדעת ידע האדם הראשון להבחין בין טוב ובין רע. הרי נולד בצלם האל.

    השבמחק
  2. תודה על תגובתך! לא הכרתי את זה...

    השבמחק
  3. תמונת העולם שמשרטט הרמב"ם (וקובע הלכה שעל יהודי *לדעת* אותם, כיסוד לידיעותיו בתורה) היא תמונת העולם המופיעה בכתבי אריסטו והמלומדים, כלומר - פסגת הידע המדעי של ימיו (על איכות המדע במאה ה12 אפשר לדון בנפרד).
    גם היחס לתבונה כיסוד האלוהי שבאדם, שהוזכר בתגובות, הוא רעיון אריסטוטלי.

    השבמחק

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...