יום שישי, 20 בפברואר 2009

לכבוד שבת

דונה אלגרה בקיץ 

בתיה בן-איון אוגוסט 2008


בכל אחרי צהריים של ימי שישיאחרי שביתה הקטןהמסויד לבןשרצפתו בטון הבהיק מניקיונוהייתה דונה אלגרה רוחצת שיערה על קרש הכביסה שבחצרמתחת לעץ התאנה.

יוסי ואני ואברם האילם היינו מסתתרים מאחורי האורווה בחצר ביתו של ריפה החלבן וצופים בהצגהבימות הקיץהייתה דונה אלגרה יוצאת עם הגיגית מפח בידה האחת וקרש הכביסה בידה השנייהבסביבות השעה ששזה היה האותהראשון משלושתנו שראה את דונה אלגרה מתחילה למלא את הגיגית במים מהברז שליד התאנההיה קורא לאחריםוכך בריצה בהולה ושקטההיינו מגיעיםמסתתרים היטב מאחורי קיר האורווה וצופים משתאים.


דונה אלגרה הייתה שרה שירים בלדינוהיה לה קול חם ונעים והיא שרה שירים עצוביםכששאלתי את אימא למה השירים של דונה אלגרה תמיד עצוביםהיא נאנחה ואמרה – אישה שהבטן שלה ריקהלא יכולה לשיר שירים שמחיםאני לא בדיוק הבנתי את הדברים ולא יכולתי להסביר אותם לאברם האילםיוסי אמר שאני טיפשה כי כולם יודעים שלדונה אלגרה אין ילדים משלהוהילדים בבית הם של שלמה בעלהמאשתו שמתה.


תוך כדי שירההייתה הגיגית מתמלאת במי ברזדונה אלגרה הייתה נכנסת הביתה ויוצאת עם קומקום מים חמים ומגבת גדולה אותה הניחה על אחד מענפי התאנהביד אחתלבנה וענוגה שאצבעותיה דקות וארוכות שפכה מעט מים מהקומקום ובשנייה בחשהערבבה את המים החמים בקריםואז הגיע הרגעדונה אלגרהתוך שהיא מסלסלת בגרונההתירה את קישור המטפחת עם הפרחים בסגול ולילך שלראשה וחשפה פקעת שיער שחורהאת המטפחת הניחה על הענף הקרוב לה. שיערה היה מלופף סביב קודקודה ותפוס בסיכות רבות שמהמקום בו עמדנו,בקושי הבחנו בהםעכשיו היא החלה להתיר את אותה הפקעת שעל ראשההוציאה סיכה גדולה ורחבה עורבנית כשיערה והניחה אותה על החומהבאותו הרגעמפקעת שיערה שהותרהעלו ועפו שפיריות זעירותאווריריותשקופות כנףזוהרות באור השמש המשלחת את קרניה האחרונותשבמשחקן מאירות אותן וצובעות

בתכול זהובלבן מוזהב וארגמןהשפיריות חגו רקדו סביב ראשה של דונה אלגרה ועפו ברפרוף עדין של כנפיהןגבוהה לשמים.


אני עמדתי משתאהעיני דומעות מאורן המסנוור .

היא שלפה עוד סיכה משיערה וגם משם יצאו שפיריותעוד ועוד ועודהן היו צבעוניות ויפהפיות וצבעיהן זוהרים אף יותר מהקודמותהן רפרפו בכנפיהן הדקיקותכפעיות לבה של דונה אלגרההאירו אותה באורות זוהרים וצבעוניים ואז עפו במעגליםמעלה מעלה.

כךבכל סיכה שחורה שהוציאה משיערהיצאו עוד ועוד שפיריותעד שהאשד הגדול של שערותיה השחורות משחור גלש על כתפיהעל גבה ועל אחוריה ונעצר הרבה אחרי ברכיההשיער הגלי עטף אותה כצעיף סבוךהיא נעמדה כךכששערותיה עוטפות אותהוהשפיריות מאירות אותה ואז הן נעלמו מעלה מעלה כששלושתנו מלווים אותן במבטינו.


היינו נפעמיםלפתע פלט אברם קול משונה של שמחהיוסי הביט בי ושנינו הבטנו באברם ובדונה אלגרה ושוב לעבר דונה אלגרהאך היא לא הבחינה בנועכשיו היא השתופפההניחה שערותיה על קרש הכביסהלקחה את מצקת הפח ויצקה מים על שערותיהבידה השנייה אחזה בסבון כביסה מרובע של "שמןוהחלה מכבסת שערותיהבכל פעם לקחה קבוצת שיערהניחה אותה על הקרש והעבירה את הסבון לאורכהעד שהגיעה לקודקוד ואז לקחה עוד קבוצה ושוב סיבנה אותה לאורכה וכך חוזר חלילהבמתינות ואריכות עד שסיימה לרחוץ ולשטוף את שיערה כולוכופפה גווה הגמיש והדק לעבר גיגית הפח והניחה לטיפות המים לטפטף כגשםבהשמיעם ניגון קצבי עליזמשפסק אותו הגשםסחטה דונה אלגרה את שיערה הארוך והרטובכסוחטת סמרטוט ריצפהאז הניחה המגבת שעל ע ף התאנה על כתפיה ובידה השניה שחררה שיערה והניחה אותו בעדינות על המגבתהתיישבה על השרפרף הנמוך למרגלות העץ וחיכתה ששיערה ייבשבוהה בעיני השקד השחורות שלההמשוכות בכחלהייתה לבושה בשמלת השבת הכחולה בעלת הנקודות הורודות קטנותשהקיפה את גופה הדקיק והנמוךבישבה כך נראתה כאחת הנערות מהשכונה.


כשסיפרתי לאימה שדונה אלגרה מכבסת את שערותיה בגיגיתעם סבון כביסהכמו שמכבסים גרבייםהיא אמרה לי שאפסיק להמציא דברים ואלך להאכיל את התרנגולות.

אבא אמר – ייתכןסבון כביסה עושה טוב לשיער.

על השפיריות לא סיפרתי להם.


כל הזכויות שמורות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...