יום שבת, 31 באוגוסט 2019

יותר מדרך אחת - הראיות על ביקורת המקרא





הערה: סדרת הפוסטים 'יותר מדרך אחת' התחילה בתור תגובה מתמשכת לספרו של דר' מיכה גודמן 'חזרה בלי תשובה'. בעקבות שיחות עם חברי תמיר מנצור החלטתי לפרוש את דברי מכאן ואילך בפני עצמם ולא כהתייחסות לספר.

ראשית 
לפני כשערים שנה התפרסה בעיתון הארץ (אז עוד קראתי עיתונים מעל נייר...) כתבה בשם -התנ"ך - אין ממצאים בשטח. אני זוכר שקראתי את הכתבה בעניין רב, והיא הדריכה את מנוחתי. אני מאוד אוהב תנך, ומגיל צעיר קראתי גם ספרי ארכיאולוגיה שניסו להסביר את התנך. הייתכן שכולם שגו? אני חושב שניתן לאמר בקלות שזה הנושא העסיק אותי בענייני יהדות בצורה האינטנסיבית ביותר בעשרים השנים האחרונות. התחלתי בתור 'מקסימליסט', והיום אני די 'מינימליסט'. כלומר אני חושב שרבות מהעובדות המופיעות בתנך אינן עובדות היסטוריות, ובפרט בכל מה שנוגע לסדר האירועים מבריאת העולם ועד לפחות התפצלות המלוכה. יתרה מזאת, אני חושב שדווקא העובדה הזאת, כלומר שהתנך בחלקים רבים הוא לא ספר היסטוריה, היא עובדה מאוד מעודדת, על כך אפרט בהמשך. היום אני רק רוצה להציג את הראיות שגורמות לי לחשוב כך.

מי כתב את התנך
מי כתב את התנך הוא ספר מאת ריצ'רד פרידמן שיצא לאור בישראל בשנת 1995. אני חושב שקראתי אותו רק בשנת 2001 או 2002. אז חשבתי שהוא ספר מאוד טוב שהצליח להסביר בצורה נהירה וטובה את 'תורת התעודות' תורה מן המאה ה-19 הטוענת כי ניתן לחלק את ספר התנ"ך לארבעה מקורות E,J P ו-D. וכן R שערך את כולם ביחד. היום הספר נראה מעט מיושן, ובפרט קשה לי היום לחשוב שיש כותב אחד ל-D למשל...
בכל זאת אני זוכר לספר 'חסד נעורים' ובפרט הדגמה מרשימה של הפרק על נח, המחולק לשני מקורות. הכל מסתדר, כלומר ממש ניתן לראות איך שני מקורות שונים כתבו סיפורים דומים, כל אחד הגיוני בפני עצמו, ועורך מאוחר יותר חיבר ביניהם.
מסיבות שונות (כמו זכויות יוצרים) אני לא מביא את ההדגמה הזאת , אז אם זה מעניין, רכשו את הספר!

ארץ העברים
ארץ העברים הוא בלוג (מעניין מאוד) בהעוסק בענייני יהדות, אמונה, פוליטיקה ועוד. בפוסט משנת 2014 מראה המחבר את הסתירות הרבות שבסיפור מתן תורה. לדעת המחבר, שהוא ללא ספק איש שומר מצוות, מספיק הקטע הזה לבדו כדי להראות שהתורה לא ניתנה מן השמיים. גם המחבר הוא אופטימי ביחס למסקנה זו, ואומר שהכרה בעובדה הזאת עשויה להביא לשיתוף פעולה טוב יותר בין חילוניים ודתיים.

גן הקיפוד הוורוד
מצאתי את המאמר הזה כשחיפשתי חומר עכשיו לקראת הפוסט הנוכחי. גן הקיפוד הוורוד הוא משל של כותב הפוסט על מה נמצא ולא נמצא מתוך הטענות של התנך. אני יודע שהרשימה עלולה להיראות מרתיעה, וכי המטרה של הכותב היא התנגחות, ובכל זאת היא מאירת עיניים בעיני. גן הקיפוד הוורוד חלק ב'.

ישראל פינקלשטיין
אני אוהב את ישראל פינקלשטיין. הוא נראה לי איש נחמד. אבל יותר מכל אני אוהב את חריצותו הבלתי נלאית, ואת רצונו הכן לא רק לסתור את הסיפור המקראי, אלא גם להגיע להבנה אמתית של 'מה באמת התרחש' בתקופת התנך. הנה מספר עשרות הרצאות.

ישראל קנוהל 
ישראל קנוהל הוא חוקר מקרא שומר מצוות שבסדרת ספרים מבריקים הציג את התזות שלו לגבי ראשית ישראל מתוך חקר של התעודות בלבד, ללא ארכיאולוגיה כמעט. אני חושב שמדובר בהישג אינטלקטואלי נדיר! ממליץ בחום ובעיקר על ספרו האחרון- איך נולד התנך!

אביגדור שנאן ויאיר זקוביץ'
אביגדור שנאן ויאיר זקוביץ' שנים אנשי רוח משכמם ומעלה. בשנת 2005 הם כתבו ספר שנקרא 'לא כך כתוב בתנך' המציג כמה גרסאות שונות לסיפורי תנך ידועים. שניהם ממשיכים לעסוק בנושאים אלה ודומיהם, אך הם אינם מציגים תזה שיטתית, אלא מתענגים על הגיוון התנכי, וגם התלמודי וכו'.








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...