יום ראשון, 22 במרץ 2009

מארי אן מוהנרג' חלק ראשון

כמו שהבטחתי הנה החלק הראשון של המאמר של מארי אן מוהנרג'. 
בגלל אורכו של האמר הוא יופיע כאן בתשעה חלקים...

תרגום וקיצור של מארי אן מוהנרג'

שלום, אני מארי אן מוהנרג', הנה הקדמה קצרה. לפני תשע שנים התחלתי את המגזין סטריינג' הוריזונס, שהפך לאחד מן המגזינים המובילים למדב"פ. אני פעילה במספר עמותות לשוויון, וכמקצוע אני כותבת בעיקר ספרות מיינסטרים, ומנחה סדנאות כתיבה באוניברסיטת אילינוי. נולדתי בסרילנקה. צבע עורי שחום, אז זה הרקע שלי.

אם הגעתם לנושא הזה ללא רקע, סביר להניח שכל הדינים שקדמו לזה בחיים וברשת היו קצת הרבה בשבילכם. מבחינה רגשית הדיונים הללו קשים, ויש הרבה צער וכעס בחלל. גם ג'ון וגם אני חשבנו שיש בעיקר רעש, ומעט מאוד אות בכל השיחה הזאת מלכתחילה. אבל, לאט לאט שיניתי את דעתי. למדתי (או נזכרתי) בכמה דברים בקשר לגזע, זכות, כתיבה, הוראה, ומה קורה כשאתה טועה ואומרים לך את זה. אני רוצה לדבר על כל אלה עכשיו.

הנה מספר הנחות, אתם רשאים לא להסכים:

חלק א' - לכולם

כולנו גזענים

אם אתה לבן, יש לך זכות לבנה.

העובדה שאתה מקופח לא מוחקת את הזכות הלבנה.

גזענות מזיקה לז'אנר.

 

חלק ב' - לכותבים

מותר לך לכתוב מה שאתה רוצה - כולל דב"צ ( דמויות בעלות צבע)

אם פרסמת, מותר לבקר את היחס שלך לענייני גזע.

אב"צ (אנשים בעלי צבע) לא חייבים ללמד אותך איך לכתוב דב"צ היטב.

ובכל זאת הנה כמה הצעות איך לכתוב אותן היטב.

אתה תטעה, הנה מה שצריך לעשות.

 

חלק ראשון - לכולם

1.      כולנו גזענים

ניילו הופקינסון, כותבת מדב"פ נפלא, אני ממליצה מאוד עליה, ניסחה את זה בצורה תמציתית בבלוג שלי כשאמרה: "אנשים רבים בקהילת המדב"פ, כמו אנשים רבים בקהילות אחרות, לא מבינים את הגזענות כמערכת. אי אפשר לחיות בתוך מערכת, ולא להיות מושפע ממנה. זה כמו לצוף בתוך ברכה של חרא ולטעון שאין לך ריח. אז כל פעם שאתה מרגיש צורך להשתיק אנשים ולצעוק" "אני לא גזען!" זה כנראה רעיון טוב לחשוב הרבה וחזק, ולשאול את עצמך איך זה יכול להיות? באמת, זה לא יכול להיות, לא עד שכל העולם ישתנה."

זאת הנחת עבודה בשבילי - העולם הוא גזעני, התרבות שגדלתי בה היא גזענית,, ואני באופן אישי סוחבת אתי הרבה מאוד מטען גזעני, ובאיזו שהיא רמה בסיסית, הרבה מן ההנחות שלי הן גזעניות. גם שלך. איזה באסה. אבל אני גם לא מרגישה אשמה גדולה בשל כך, וגם את לא צריכה. זה משהו שירשת, מעצם החיים בעולם. החובה היא לא לטבוע באשמה, אלא להיות מודע לגישות המכוסות הללו, ולנסות להימנע מכך שהן יכתיבו לך בחירות בחייך.

אני צריכה לציין שיש עוד הגדרה של גזענות בסביבה: כולנו משוחדים כי גדלנו בסביבה משוחדת, אבל הגזענות היא מערכת של הפליה שיטתית ממוסדת וכך כדי להיות גזען אתה צריך להיות גם משוחד וגם בעמדה של כוח. לפי ההגדרה הזאת, המקובלת בין הרבה שמאלנים, אב"צ לא יכולים להיות גזענים, כי אין להם כל תמיכה מצד המערכת. הם אולי מחזיקים בדעות גזעניות, אבל אין להם את הזכות לעשות איתן דבר. קרובת משפחה שלי יכולה להגיד דברים גזעניים על אנשים בעלי עור שחור או לבן בביתה, אבל בחוץ היא סתם ילדה חומה, ולכן היא בעמדת סכנה.

ההגדרה הזאת היא בהחלט שימושית והגיונית, אבל אני לא משתמשת בה בדרך כלל. חלק מן הבעייה בשיחות היא שיש שתי הגדרות או יותר באוויר כל הזמן. לצרכי המאמר הזה אני מניחה שכולנו גזענים ואם ארצה לדבר על משוחדות+כוח, אעשה זאת באופן ספציפי.

המסקנה מ,כולנו גזענים, היא שאתה לא צריך להיפגע מכך באופן מיוחד אם מישהו שם לב ומצביע על הגזענות שלך. נניח שאמרת משהו גזעני ומטופש, חברה יכולה לאמר: "היי ג'ון זה היה קצת גזעני". ג'ון יכול בקלות להתעצבן מאוד כי הרבה אנשים חושבים ש'גזען' זה אדם ששורף צלבים על הדשא של אחרים, או שמבצע לינץ' בשחורים. אבל ברוב הפעמים, כשאני משתמשת במילה 'גזען' בימים אלה, אני לא מדברת על פעולות מן הסוג הזה. אני מדברת על המילים והמחשבות הנובעות מתוך איזה תת מודע תרבותי קולקטיבי. זה סוג הגזענות שני מתמודדת איתו על בסיס יומיומי (בתוכי ובתוך אחרים), וזה סוג הגזענות שאני מנסה להוציא מתוך חיי.

אז כשמעירים לג'ון על הגזענות שלו, התגובה הטובה ביותר האפשרית עבורו היא לקחת צעד אחורה, ולחשוב אם אכן הוא אמר משהו גזעני וטפשי. אם כן- הוא צריך להתנצל ולעבור הלאה, כי ההערה שהוא אמר משהו גזעני היא לא התקפה על האישיות שלו, אלא פשוט מישהו שמצביע על כך שהוא פישל, כמו חבר שאומר לך שיש לך נזלת על האף. נגב את הנזלת, תמשיך לחיות. או, אם אתה חושב שהחבר טעה (אחרי שחשבת על זה בצורה הוגנת וזהירה, כי אם אתה לבן והם אב"צ, אז יש סיכוי טוב שיש להם יותר ניסין בנושא), אז גם זה בסדר. אולי הם לא הבינו את מה שעשית, או לא הבינו אותך. זה קורה. תבהיר אם אתה חושב שזה יעזור. ושוב, עבור הלאה.

אני חושבת שיש ניסוחים שיותר מועילים במקרה כזה. אנשים יגיבו יותר טוב ל: "גבר, זה לא היה קצת גזעני?" מאשר ל "אתה פשוט גזען מטונף!" אבל כשאמרת משהו מטופש וגזעני, ופגעת ברגשות של מישהו, הם לא תמיד יהיו רגועים מספיק (או שיהיה להם אכפת מספיק) כדי לבחור את המילים העדינות ביותר כדי להצביע על הטעות שלך. כיוון שאתה פישלת ראשון, החובה היא עליך לתקן את הטעות ולטפל בבעיה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...