יום שלישי, 31 ביולי 2012

בשבוע שעבר עיתון 'הארץ' הצליח לעצבן אותי


כותרת המשנה הייתה: 'הפילוסופים הרגו אותו, המדע הציע לו תחליף, ובכל זאת מעל 80% מהישראלים מאמינים בו. מדוע קשה לוותר על קיום האל ומה הסכנה בכך? שיחה עם חמישה אתאיסטים'.
הכתבה מתחילה בראיון עם יהושע סובול, ואז מביאה את שתי הפסקאות הבאות:

סובול לא טועה. סקר מ-2009 שנערך על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה והתפרסם לאחרונה מצביע על מגמות התחזקות האמונה הדתית והמנהגים הדתיים בקרב יהודים בחברה הישראלית. בין השאר עולה מהסקר, כי חרף העובדה ש-43% מהיהודים בישראל מגדירים את עצמם כחילונים, 80% מתוכם מאמינים בקיומו של אלוהים ו-69% גורסים שהתורה והמצוות הן ציווי אלוהי.

אותו סקר חושף כי התפיסות הדתיות גברו בעשור האחרון, לעומת ירידה בעשור שקדם לו. כך למשל, בעוד שב-99' ציינו 45% מכלל היהודים בישראל כי הם מאמינים בבואו של המשיח, בסקר האחרון שנערך ב-2009 עלה אחוז המאמינים ל-55. הסקר הראה עוד כי 37% מהנשאלים ענו בחיוב על השאלה אם יהודי שאינו מקיים מצוות מסכן את העם היהודי; זאת לעומת 30% בלבד בסקר הקודם, ו-77% משוכנעים ש"כוח עליון" מכוון את העולם.

אני מצטער אם זה מעורר גלי בהלה וזעם בקרב קוראי, אבל גם אני מאמין בכוח עליון, יש אפילו סיכוי שהייתי עונה אחרת לו היו שואלים אותי בשנת 1999, כך שללא ספק אני חלק מן המעבר של החברה הישראלית ל'אינפנטיליות' כפי שמכנה אותה סובול.
אני לא בטוח שיהודי שלא מקיים מצוות מסכן את העם היהודי, אבל משתדל לקיים כמה מצוות בעצמי, כמו שמירת שבת בדרכי המאוד ייחודית, וכמובן מצוות שבין אדם לחברו.
תמיד יש לי בעייה עם סקרים כמו הסקרים של מכון גוטמן, אבל אני מניח שבדרכי אני מאמין בביאת המשיח, כחזון פוליטי, בדומה לרמב"ם.
לא יודע אם אני מגדיר את עצמי חילוני או מסורתי, אבל בכל מקרה 'הארץ' כנראה מגדיר אותי פרימיטיבי.
אז הנה מה שאני אומר חזרה ל'הארץ':
הראיון היה כאמור עם 'חמישה אתיאיסטים'. מתוכם לפחות הראיון עם סובול, ועם יעקב מלכין, ועם ירון ידען, נסב כמעט אך ורק על נושא האמונה באל. מתוך היכרות סבירה עם שלושת המרואיינים האלה, אני עשוי להסיק, על פי המדגם הלא מייצג של הארץ, שלפחות 60% מן האתיאיסטים בישראל מאוד עסוקים בנושא האמונה, ובנושא האל, אולי יותר מאוכלוסייה המסורתית והדתית בישראל, בוודאי הרבה יותר ממני.

הראיון הכי מעניין בכתבה היה עם עדה למפרט. אני מודה ומתוודה, אני מאוד מחבב את עדה למפרט, מאוד אוהב את הכתיבה שלה, ומסכים עם רוב טענותיה, גם בכתבה, וגם בכלל. 
הנה ציטוט שלה מאותה הכתבה:

"אם נשאל אדם בישראל אם הוא מאמין שבאנו מהקופים, רק 25% יאמרו שכן. אני לא מאמינה ברעיון האלוהי, אני מעריכה מאוד את התיאוריה האבולוציונית, ורואה בה את התיאוריה החשובה ביותר שנוצרה אי פעם בתולדות התרבות".

אז כן. אני גם אחד מאותם 25% שחושבים שתורת האבולוציה היא תורה מדעית מדויקת וחשובה, וכתבתי על זה קצת גם כאן.
אז יש לי שאלה לעיתון 'הארץ': 'אולי, אם מדע זה מה שחשוב לכם בעיקר, תתמקדו בזה? אולי תכתבו מאמרים על אבולוציה, ולא על אתיאיזם?'
אחרי הכל, אם אין אלוהים, כמו שאתם טוענים, לא עדיף שנתמקד בשאלה מה כן יש?






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...