יום שישי, 28 במאי 2021

מאימתי קורין: איזהו גיבור?



אזהרת ספוילר: בפוסט זה אדון בפרטי עלילה שונים מן הרומן 'קובלנה של בלש'

בפוסט זה ארצה לדון בדמותו של בן זומא דווקא כפי שהיא עולה מפרקי אבות, ולא מן האגדה על הארבעה שנכנסו לפרדס. על דמותו של בן זומא כפי שהיא עולה מן האגדה על ארבעה שנכנסו לפרדס ארצה לדון בפוסט הבא.
לפני קצת יותר משלושים שנה, במהלך שירותי הצבאי, הייתי מדריך בתנועת הנוער נוע"ם (נוער מסורתי), שהיא תנועת הנוער של התנועה ליהדות מסורתית. הייתי רכז הסניף של אשקלון, ונעמי הייתה רכזת הסניף הרחובות. מדי יום שני היינו נפגשים כדי לתכנן פעילויות, אבל גם כדי ללכת לשיעורים של הרב שמואל אבידור הכהן שהיה אז הרב של הקהילה המסורתית ברחובות. אחד השיעורים (המצוינים) שלו היה על פרקי אבות. הוא פשוט קרא משנה או שתיים מפרקי אבות ואז פירש אותן. את שני הדברים שאביא כאן על שמעון בן זומא שמעתי מפיו.
הראשון הוא ששמו הפרטי של בן זומא הוא שמעון, ועל כן נשאלת השאלה מדוע לא נזכר השם הזה (או לפחות מדוע הוא בדרך כלל לא נזכר, כי יש מקומות שבהם הוא כן נזכר), על פי הרב אבידור הכהן,
העובדה החשובה היא ששמעוןבן זומא (וגם שמעון בן עזאי) הם בני דורו של רבי עקיבא ועל כן גם בני דורו של מרד בר-כוכבא. בדור זה הרומאים ידעו ששם המנהיג הצבאי של היהודים הוא שמעון, ועל כן היהודים פנו אל אנשים ששמם שמעון בשם אביהם.
על מנת להסביר את הדבר השני ששמעתי מפי הרב אבידור הכהן אצטט קודם כל את המימרות שלו מתוך פרקי אבות:

בן זומא אומר:
איזהו חכם? הלומד מכל אדם, שנאמר:(תהלים קיט צט): "מכל מלמדי השכלתי כי עדותיך שיחה לי".
איזהו גיבור? הכובש את יצרו, שנאמר(משלי טז לב): "טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר".
איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר:(תהלים קכח ב): "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".
אשריך, בעולם הזה.
וטוב לך, לעולם הבא.
איזהו מכובד? המכבד את הבריות, שנאמר:(שמואל א ב ל): "כי מכבדי אכבד ובוזי יקלו".

בן זומא אומר כמה דברים מאוד לא אינטואיטיביים כאן. הוא אומר למשל שמי שעשיר הוא מי ששמח בחלקו. בלשון המעטה זה לא אידאלה שהחברה שלנו שואפת אליו בדרך כלל.
הרב שמואל אבידור הכהן הפנה את תשומת ליבנו לעובדה שלמרות שבן זומא מקפיד לבסס את דבריו על מקורות שונים מתוך התנך, בעצם המסר שלו הוא אוניברסלי לגמרי. אין בו שום דבר יהודי פרטיקולרי. לדעתו זה מפני שזו משמעות הביטוי 'הציץ ונפגע'. לדעתו של הרב אבידור הכהן בן זומא הושפע מן הכניסה לפרדס על ידי כך שנהיה אוניברסליסט.
כמובן המסר של בן זומא על 'איזהו גיבור' הוא המסר שמתיישב בצורה הגרועה ביותר עם המסר של החברה הישראלית בימים טרופים אלה.
ברומן 'קובלנה של בלש', בעמוד 20 אליש מתקשר מצרפת אל רונית האקסית שלו שגרה באשקלון, ובהמשך השיחה הוא משוחח עם בנה, עקיבא:


"אתה פוחד?
לא, אני גיבור כמו אבא של רותי.
אתה יודע מי הגיבור הכי גדול שקיים?
המשיח.
לא, לא, הגיבור הכי…
כן, כן, הוא יכול להרוג את כל הגויים, אפילו את באטמן.
תקשיב לי, עקיבא, הגיבור הכי גדול הוא מי שלא מנצל את הכוח שלו.
לא, המשיח יותר חזק.
נניח שרותי תבנה אצלך היום בלגו ארמון, ואתה יכול לבעוט בו ולהרוס לה אותו. אתה תהיה יותר גיבור אם לא תבעט לה בארמון, נכון?
אמא, קחי, דוד אליש רוצה לדבר איתך."


נדמה שזהו אחד המשלים הטובים ביותר על עמידתו של הסופר שמעון אדף אל מול החברה הישראלית. הוא בעל ידע ועמקות, ומכיר את מקורות היהדות לפני ולפנים, ומדי יום נאלץ להתמודד עם יהדות ברמה של ילדים בגן ללא הצלחה!


2 תגובות:

  1. יו, איזה קטע.
    גדלתי באשקלון. עבדתי כמדריך בקיטנת קיץ של התנועה המסורתית באפרידר, והייתי חניך של הרב ספקטור.
    עולם קטן.

    השבמחק

עשן הזמן עולה אל התקרה - פוסט סיום

בפעם הראשונה שבה נכנסתי לעשן הזמן התאריך היה 30.1.2007. בפעם השנייה התאריך היה 31.1.2007. נדמה לי שכבר אז, בפעם השנייה, הצעתי לצחי, הבעלים ש...